Vælg en side

Bilindustrien er under stor forandring. Aspekter som digitalisering, urbanisering, individualisering og frem for alt bæredygtighed er af stor betydning. Det er ubestridt, at elektrisk mobilitet vil spille en vigtig rolle i bilindustriens fremtid. Men der er næppe noget andet emne, der diskuteres så kontroversielt i samfundet. Vi viser, hvilke seks fordele elbiler har, og hvorfor det kan være værd at overveje at købe en elbil.

 

  1. elbiler er billigere end biler med forbrændingsmotorer

En vigtig komponent, der ikke bør ignoreres, når du køber en ny bil, er købsprisen. Når du køber en elbil, skal du normalt gribe dybere i lommen end ved køb af en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. En af grundene hertil er, at især batterierne, som er den centrale komponent i et elektrisk køretøj, har høje produktionsomkostninger, som afspejles i købsprisen. Desuden er der i øjeblikket kun få brugte elbiler på markedet, og derfor er den eneste mulighed ofte at købe en ny bil. VW e-up! og eller Renault Zoe er en overkommelig indgangsvogn. Lad os se på de samlede omkostninger ved en elbil.

 

Forbrugsudgifter

Elektricitet er billigere end benzin og diesel. Et almindeligt forbrændingskøretøj bruger ca. 7,5 l brændstof pr. 100 km. Den gennemsnitlige brændstofpris i 2021 var 157,1 cent pr. liter benzin og 138,6 cent pr. liter diesel. Dette resulterer i en samlet pris på 11,78 euro pr. 100 km for benzin og 10,40 euro pr. 100 km for diesel. Til sammenligning: Med en elbil betaler man ca. 6 euro pr. 100 km, hvis man antager en elpris på 30 cent pr. kilowatttime og et forbrug på ca. 15-20 kW pr. 100 km. Baseret på et årligt forbrug på 15.000 km er de samlede omkostninger 1767 euro for benzin, 1560 euro for diesel og 900 euro for elektricitet. E-mobilister sparer endnu mere ved at tanke gratis elektricitet på offentlige steder. Denne mulighed findes hovedsageligt i detailforretninger som ALDI, IKEA og byggemarkeder som Hornbach og Hagebau. Det er særligt lukrativt at oplade din elbil hjemme med din egen elektricitet fra sol, vind eller geotermisk energi.

 

Vedligeholdelse og reparationer

Selv om elbiler ved første øjekast næppe adskiller sig fra biler med forbrændingsmotorer, er de generelt mindre vedligeholdelseskrævende og udsættes for mindre slitage på grund af færre komponenter. Elbiler har f.eks. ingen komponenter som tændrør, vandpumper, koblinger og udstødningssystemer, og der er ikke behov for at skifte motorolie. Elbiler genvinder også energi, når de bremser, og intelligent genvinding betyder, at bremserne udsættes for meget mindre belastning og slid.

 

Køretøjsafgift

Elbiler er fritaget for køretøjsafgift indtil 2030. Når afgiftsfritagelsen udløber, betaler du kun ca. 50 % af motorkøretøjsafgiften, men det afhænger af køretøjets vægt.

 

  1. e-biler er mere miljøvenlige

E-biler skal betragtes ud fra flere synsvinkler, hvad angår miljøvenlighed. Batterier til elbiler indeholder stadig sjældne materialer som kobolt og lithium, og produktionen af batterierne kræver stadig meget energi. Derfor kan elbiler ikke betegnes som emissionsfrie ud fra et overordnet økologisk synspunkt. Ikke desto mindre bør man ikke glemme afgørende aspekter: Der har allerede tidligere været en stærk positiv udvikling. Mængden af råmaterialer er blevet minimeret, og også i fremtiden kan der forventes store forbedringer for batteriet med hensyn til materiale- og energiforbrug. En ebils miljøvenlighed afhænger også i høj grad af elmixet i Tyskland og er afgørende for, om en ebil klarer sig bedre i klimabalancen end en bil med forbrændingsmotor. En undersøgelse fra det tyske forbundsministerium for miljø, naturbeskyttelse og nuklear sikkerhed om spørgsmålet “Hvor miljøvenlige er elbiler?” fra januar 2021 viser, at drivhusgasemissionerne i hele livscyklussen for en nuværende elbil i kompaktklassen er lavere end for en tilsvarende bil med forbrændingsmotor, fordi den samlet set producerer 30 % mindre drivhusgasser. Det betyder, at selv i dag med et elmix på 46 % vedvarende energi er elbiler mere klimavenlige, og elbilernes positive klimabalance vil vokse i takt med, at den grønne elektricitet øges.

 

  1. der er opladningsmuligheder i hele landet

Opladning i hjemmet

Brugere af elbiler har mulighed for at oplade deres bil nemt og bekvemt i hjemmet. En såkaldt “wallbox” er, som navnet antyder, monteret på væggen i garagen eller huset. Wallboxes er en sikker måde at oplade bilen med vekselstrøm fra 3,7 kilowatt op til 22 kilowatt. Nu behøver du ikke længere at køre til tankstationer, men kan parkere bilen om aftenen, lade den oplade natten over og forlade huset om morgenen med et fuldt batteri. En anden fordel er, at wallboxer med en normal opladningskapacitet på 11 kilowatt delvist støttes af kommuner og delstater.

 

Offentlig opkrævning

Der er i øjeblikket ca. 27 700 offentlige e-ladestationer i Tyskland, som tilbyder hurtig eller regelmæssig opladning, og opladningsinfrastrukturen udvikles løbende. Desuden bliver det stadig mere ukompliceret at oplade e-biler, da det er nemt at betale via app eller opladningskort, der findes standardiserede stik, og det er meget nemt at betjene en ladestation. https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

Opladning på arbejdspladsen

I gennemsnit står bilen ubrugt længst tid derhjemme eller i arbejdstiden. Derfor er det meget attraktivt, hvis arbejdsgiverne tilbyder opladningsfaciliteter i virksomhedens lokaler, så du kan oplade komfortabelt under arbejdet. Den føderale regering har skabt et incitament her og tillader skattefri opladning i arbejdsgiverens lokaler. Elektriciteten betragtes ikke som en monetær fordel.

 

4 Elbiler har større og større rækkevidde

I debatten om elbiler er der et aspekt, der nævnes igen og igen: Den angiveligt lave rækkevidde for en e-bil. Sammenlignet med forbrændingsbiler med en stor rækkevidde på op til 800 km har elbiler ganske vist stadig en ulempe i forhold til forbrændingsbiler med en stor rækkevidde på op til 800 km. Ikke desto mindre er udviklingen af elbilernes rækkevidde enorm. Fra at have haft en gennemsnitlig rækkevidde på 270 km i 2016 kører mange elbiler i dag 400 km på en batteriopladning. De førende med hensyn til rækkevidde er f.eks. Mercedes EQS med 768 km, Tesla Model S Long Range med 652 km og BMW iX med 631 km.Desuden fremgår det af en undersøgelse fra Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur fra 2017, at en person i Tyskland kører knap 39 km om dagen i bil, så rækkevidden af elbiler dækker de daglige behov. Bilister, der kører forudseende og afholder sig fra hyppige accelerationer og nødbremsninger, belønnes med større rækkevidde.

 

5 Forskellige små bekvemmeligheder

Ejerne af elbiler nyder i dag godt af mange små bekvemmeligheder som f.eks. den reducerede risiko for kørselsforbud, støjsvag kørsel og muligheden for at oplade bilen komfortabelt derhjemme. Desuden har e-biler fordele, når det gælder parkering og parkeringsafgifter: En e-parkeringsplads er ofte udstyret med en opladningsfacilitet, hvor du kan parkere gratis, mens du oplader. Nogle byer tilbyder også gratis parkering i en bestemt periode.

 

  1. ny køreglæde

Ud over rækkevidde og omkostninger spiller også sjov en vigtig rolle for mange bilister. E-biler kan accelereres meget hurtigt, da det maksimale drejningsmoment er fuldt tilgængeligt næsten med det samme.

 

Sammenfattende kan man sige, at elbiler allerede har mange fordele. Den videre udvikling lover nye teknologier og en stigende andel af vedvarende energi i elmassen i Tyskland.