Vælg en side

Måske har du hørt udtrykket før i forbindelse med finansnyhederne på TV. Måske har du læst om det i Børsen, på nettet eller et helt tredje sted. En såkaldt turnaround. Men hvad er en turnaround egentlig, og hvad dækker begrebet over? Det ser vi nærmere på i denne artikel.

Definition af begrebet turnaround

Turnaround er et engelsk udtryk, der betyder ”vending”. Og dette udtryk dækker egentlig meget godt over, hvad en turnaround i virkeligheden er. Her er der nemlig tale om en virksomhed, der forsøger at lave en vending fra en nuværende udvikling eller situation. Det kan f.eks. være en virksomhed, der oplever, at overskuddet falder år for år, værdien af deres brand smuldrer, eller noget helt tredje. Her vil en turnaround ofte være en god idé, da denne kan hjælpe til at ændre på denne udvikling.

Man kan ikke sige helt konkret, hvad en turnaround består af. Det skyldes, at den vil være strikket sammen på forskellige måder afhængigt af hvilken virksomhed og hvilket problem, der er tale om. Fælles for de fleste turnarounds er dog, at de ofte kan være af voldsom karakter, da en turnaround som udgangspunkt skal bruges til at løse kritiske problemer.

En turnaround i praksis

For at forstå begrebet endnu bedre, kan vi se lidt nærmere på en konkret turnaround, nemlig Matas. Matas sad for få år siden på ca. 40% af markedet i Danmark, men havde problemer med at skabe fornyelse. Samtidig lurede konkurrencen lige uden for døren; bl.a. fra kæden Normal, der aggressivt åbnede en række nye fysiske butikker, ofte tæt på Matas’ butikker.

Dette kunne ses på Matas regnskaber og ikke mindst matas aktiekurs, der begge underpræsterede i forhold til det ønskede. Væksten var næsten stagneret, og noget måtte derfor gøres, så bundlinje og aktiekurs kunne rettes op.

Matas gik derfor i gang med en turnaround, der skulle løse dette problem. Helt konkret lagde man en plan, hvor man besluttede sig at sadle om og satse stort på økologiske og naturlige varer, hvilket især unge forbrugere går op i. Det skete bl.a. ved at lancere en ny produktserie med navnet ”Matas Natur”, samt opkøbe flere virksomheder, der havde en tilsvarende profil.

Og turnarounden har virket. I dag oplever Matas tocifrede vækstrater på deres grønne produkter, og de er i høj grad med til at præge både virksomhedens brand og det samlede resultat. Et glimrende eksempel på, hvad en effektiv turnaround kan betyde for en virksomhed.