Vælg en side

Når man er selvstændig, så er det også et krav, at der er styr på regnskabet. Der skal være styr på det, så man kan indbetale dette i moms og B-skat, og få et overblik over, hvordan økonomien står til i virksomheden. Det ses på det årsregnskabet, som laves én gang om året, hvilket giver et godt overblik over virksomheden aktiver og passiver. Der er rigtig mange regler, hvad angår regnskab, og det er ikke altid lige til. Hvis man er helt blank omkring det, kan man få en revisor til at ordne det for én. Det kan være et firma, der har special i Revision København eller andre steder i andet.

Det skal du gøre

Det er vigtigt, at du gemmer alle bilag, det gælder både salgsbilag og købsbilag. De skal bruges, for at dokumentere i dit regnskab. Et godt tip er, når du har oprettet en firmakonto, og det hele kører, at du bruger en regnskabsprogram. Et regnskabsprogram er nødvendigt, for at skabe et overblik. Det behøver ikke at være et program, hvis du er en haj i Excel, så kan det også laves dér. Det er helt op til dig.

Regnskabsprogram

Til dig, som ikke er en haj i Excel, og som ej heller har styr på, hvilke kontoer der findes indenfor bogholderi, så vil et regnskabsproblem være pengene værd.

Her kan vi anbefale et online program, som hedder Dinero. Det er meget brugervenligt, og der er kundeservice til at hjælpe, næsten 24/7. Her undgår man papirspil, da bilag uploades online.

Få tjekket regnskabet igennem af en revisor

En gang om året, kan det være en god ide, at sende hele regnskabet til en revisor, for at tjekke det igennem. For hvis det ikke er korrekt lavet, så kan man ende med en bøde fra skat. Ved at overlade regnskabet til en revisor, kan du overlade ansvaret til firmaet, og bruge din tid på andet fornuftigt.