Vælg en side

Konkurrencen bliver større og større når vi kigger på det digitale landsskab. Igennem de sidste 10 år har den digitale udvikling haft fart på og faktisk så meget fart at internationaliseringen og den teknologiske udvikling har gjort at landegrænser bliver mere og mere overflødige. Så derfor er det blevet meget hårdere at være dygtige online netop fordi vi ikke længere er i konkurrence med andre danske virksomheder, men faktisk fra hele verdenen.

Kigger vi på de evner der mangler, er det blevet vurderet at vi i 2030 vil mangle op mod 20.000 programmører alene i Danmark og det er er kun i Danmark og det er allerede indenfor 10 år. Så vi skal til at gøre nogle andre ting hvis vi gerne vil sikre os at vi kan tage kampen op mod udlandet, specielt på den teknologiske front og hvis vi kigger mod vores nabolande såsom Tyskland kan vi tydeligt se at med virksomheder som bla. Rocket Internet i front så skal vi også til at finde ud af hvordan vi indirekte geare vores uddannelsessteder og klæder virksomhederne på til at uddanne folk indenfor den her sektor, ellers bliver vi overhalet – hvis det ikke allerede er for set.

Uddannelsessystemet

Uddannelsessystemet har svært ved at følge med – hvordan kan man bebrejde det? Det er svært at skrive en bog indenfor et område der bliver fornyet hver dag og hvor der konstant opdages nye funktioner og nye muligheder.

Kigger vi på områder som digitalt indkøb, altså annoncering online kan vi se at medier såsom Facebook annoncering og Google Ads eksempelvis – disse platforme indsamler så meget data at de hele tiden kan forbedre deres platforme, og på den måde kan de altså sørge for at udvide med funktioner der kommer brugerne til gode. Specielt Google har i meget år drevet nytte af dette i forbindelse med deres søgemaskiner hvor de har kunne bruge folks adfærd til at forbedre deres algoritmer.

Det er ikke kun indenfor online markedsføring at der er udfordringer, det er ligesom meget indenfor programmering. Kigger vi på de programmører der virkelig kommer frem i dag har mange af dem ikke gået igennem den slaviske gang via uddannelsessystemet, tværtimod har de siddet i en kælder som Jesper Buch ville sige det, siden de var 13 år gammel og kodet fra barnsben. På den måde har de lavet alle fejlene og ikke tænkt i kasser, noget som er svært at undgå via de klassiske uddannelsessystemer. Det vil sige at vi skal til at tænke hvordan vi kan skræddersy uddannelser på en anden måde.

Kan virksomhederne skabe forandringen?

Kigger vi på virksomheder såsom Google, Facebook, Microsoft mv. så er de begyndt at bygge deres egen incubator faciliteter således at de selv kan skabe disse uddannelser in-house, og på den måde forme folk som de ønsker. På den måde kan ”studerende” også få lov at arbejde med de områder de finder interessante, uden at det bliver sat i kasser.

Det er ikke til at sige om det er muligt for danske virksomheder at gøre dette, men vi har systemer her hjemme der er på vej frem, såsom GoLearn, en platform hvor du kan lære de fleste områder indenfor IT, en dansk version af Udemy, og frontfigurer som Christina Klitgaard, og Micky Weis der skaber guides omkring uddannelser indenfor online markedsføring, og dykker ned i de forskellige vertikaler.

Det er svært at sige om denne form for uddannelse vil overtage den eksisterende – måske i nogen branche. Derimod kan vi sige det meget klart: Konkurrencen har aldrig været større på det digitale område og vi kommer til at stå overfor en masse mennesker der skal omskoles i forhold til jobs.