Få styr på dine indtægter og udgifter, hvad kan i?
Dine indtægter og udgifter er essentielle for enhver forretning. Dette kommer nok ikke som en overraskelse for dig, men hvis du fremover gerne vil gøre din virksomhed mere bæredygtig er det vigtigt at vide hvad du kan og hvad du ikke kan. Somme tider kan det være en stor udgift at blive grøn og bæredygtig. Omvendingen fra at benytte konventionelle forbrugsmetoder er i orden i sig selv. Det grønne initiativ må komme når man engang har råd og størrelsen til det. Det kræver flere penge end man lige tror. Hvis i er en stor virksomhed kan i fremover godt begynde at investere i grønne muligheder såsom Linoleumsgulv, hårde hvidevarer m.m.. Hvis ikke du ved hvor du skal starte er køkkenet altid en god ide. Spørg dig selv hvilke grønne initiativer der kan gøres når det gælder din egen og dine medarbejderes kost.
Få afsluttet gamle aftaler/opgaver
Har du mange uafsluttede opgaver eller lignende i din virksomhed? Der er utallige danske virksomheder der i slutningen af regnskabsåret stadig har uafsluttede opgaver der komplicerer virksomhedens virke. Det vigtigste for din virksomhed, hvis i vil gå grønt og oprigtigt være bæredygtige i jeres ageren, så skal i for alvor starte det nye regnskabsår med clean sheet. Det betyder at alle jeres medarbejdere fremover kan komme på første arbejdsdag i det nye år og være fuldstændigt afklarede om hvilke nye bæredygtige opgaver i har for hånden.
Lær dine medarbejdere at prioritere
Hvad man typisk ser i virksomheder rundt omkring i Danmark og især Skandinavien, er at deres medarbejdere ser deres arbejdsplads som et sted de for alvor kan holde fri og slippe for de opgaver de ellers ville have haft derhjemme. De begynder at være ligeglade med at tage opvasken, gå ud med deres glas, bestik osv. når de er færdige med at bruge det. Det skal der laves om på. Du må skabe en kultur på din arbejdsplads hvor man respekterer en god arbejdsmoral, også når det gælder at rydde op efter sig selv. Der var engang en stor, anerkendt amerikansk virksomhed, der udelukkende gav lønforhøjelser hvis deres medarbejdere kunne finde ud af rydde op efter sig selv. De ville være sikre på at dem de ansatte gik 100% op i virksomhedens udstråling udadtil.