Vælg en side

Billedet er udlånt af Rexbo.dk

En forbrændingsmotor eller ICE er en motor, hvor forbrændingsprocessen foregår direkte inde i den. Forbrændingsmotoren omdanner energi fra forbrænding af brændstof til mekanisk energi.

  1. Effektiviteten af ​​en moderne motor er 25 ± 5%

Forbrændingsmotoren fungerer ikke under ideelle forhold. Motorens driftstemperatur 80-95 °. Motoren opvarmer luften, kølevæsken, olien, radiatoren, udstødningen og andre komponenter omkring sig selv. Dette er cirka 35% tabt. Selvom moderne biler er udstyret med en elektronisk styreenhed, løser det ikke problemet fuldstændigt, at brændstoffet ikke brænder helt, og en del af det kommer ud sammen med udstødningsgasserne. Dette er allerede ~ 25% af tabene. Mekaniske tab tager yderligere 20%. Stempelringe, gear og andre elementer, hvor friktion er til stede.

  1. Den første motor blev oprettet i 1804

I 1804 byggede den fransk-schweiziske opfinder François Isaac de Rivaz den første forbrændingsmotor, som var designet til at arbejde med en pumpe. Moderne motorer har overtaget tændingen af ​​brændstof med tændrør. De Rivaz-motoren havde ikke en synkroniserings mekanisme, så brændstoftilførslen og tændingen blev udført manuelt.

  1. Den største motor har et volumen på 1820 liter.

Denne dieselmotor blev udviklet af Wärtsilä og er den største og mest kraftfulde dieselmotor i verden i dag. Denne baby vejer 2300 tons og måler 13,5 meter i højden og 26,6 meter i længden. Dens 14 cylindre producerer 108.876 hestekræfter og 7.603.850 Newton Meter drejning moment.

  1. Den største motor kilometertal ~ 4 800 000 km

Den 1.778 cc in-line firecylindrede motor blev brugt i Volvo P1800, på hvid bagside verdensrekorden blev sat. Den afstand, som denne bil kørte, kan forestilles som mere end 100 rejser verden rundt eller 5 afstande til månen og tilbage. Det er rigtigt, at der i løbet af denne periode blev gennemført to større motorreparationer

  1. Den mindste motor har et cylindervolumen på 1 mm³

Denne motor blev produceret i England, det er bemærkelsesværdigt, at den ikke bruger dieselolie, men en speciel blanding af methanol og brint. I dette tilfælde forbliver det generelle princip det samme, når det komprimeres, antændes brændstoffet og overfører energi til krumtapakslen. I dette tilfælde drejer krumtapakslen op til 50.000 o / min, og effekten er lidt mere end 0,015 hk. Motorens generelle dimensioner er 5 * 15 * 3 mm, sådan en motor kan placeres på en persons tommelfinger. Dette blev opnået takket være fremstillingen af ​​ultra tynde flade elementer.

Text by Ishfaq Bhatti